FACTORY TØYEN

Oslo

 

FACTORY TØYEN

 

En gammel tekstilfabrikk fra 1913 har i Oslo gjenoppstått for å bli en kreativ hub. Et coworking space med fokus på design, mat, drikke og arrangementer. Glem alt du før har tenkt ideen kontorfellesskap.

6250 kvadratmeter på Tøyen: Amalie Kristoffersen er både huseier og konseptutvikler. I utgangspunktet var den gamle industrieiendommen en del av porteføljen hun overtok da faren overlot eiendomsselskapet til henne for noen få år siden. Amalie så for seg at noen andre skulle ta seg av å bygge om og innrede den gamle fabrikken til moderne arbeidsplasser, selv hadde hun jo allerede full jobb.

«Hvorfor gjør du det ikke bare selv? Du har jo hele konseptet i hodet og vet hvordan du vil ha det», sa samboeren hennes. Og sånn ble Factory Tøyen Amalies egen baby, fra a til å, ned til minste detalj. For her handler det om detaljene.

Totalt er det 250 kontorplasser i det medlemsbaserte kontorfellesskapet, men med plass til ca 400 medlemmer. Her er både åpne kontorløsninger, og faste kontorplasser, møterom og grupperom, rom for store og små arrangementer og rom for meditasjon og yoga.

Første etasje på gateplan er tiltenkt serveringskonsepter som restauranter og barer, som medlemmer kan nyte godt av. Som medlem kan du velge mellom ulike varianter, alt etter hvor mange dager og timer i uka du trenger en kontorpult, møterom – og ikke minst, et kreativt og sosialt arbeidsmiljø.

Filosofien bak Factory Tøyen handler om bærekraftige løsninger. Derfor ble det også viktig at produktene som skulle fylle den nye møteplassen meningsbar de samme verdiene.

– Jeg har lyst å være på riktig side av historien. Det må være bærekraftig, gjerne kortreist, spennende og holde god kvalitet. Derfor passet også Fitjar Islands inn her. Vi fant hverandre – og resten er historie, sier Amalie Kristoffersen.

Innunder toppetasjens glasstak er wow-faktoren er høy, men det er mer enn bare lekker design og en tanke om å skape kule kontorplasser som har drevet fram prosjektet.

– Jeg har laget mitt eget drømmespace, sier Kristoffersen.

Hun har tatt med seg inspirasjon fra tilsvarende kontorløsninger i New York og London. Men det er også inspirert av luksushoteller verden over. Hver eneste detalj er nøye gjennomtenkt, fra designstolene til bruken av planter, naturlig lys og fokuset på god inneluft. Det handler om service og innhold, og det snekres sammen program som legger til rette for at medlemmene skal få både profesjonell og personlig vekst.

– Alle leverandørene våre er folk jeg liker, som også har blitt gira på prosjektet vårt. Jeg ville bruke penger på selskaper som står for noe bra. Og fordi jeg bruker så mye tid på jobben er det spesielt viktig at det jeg driver med kjennes meningsfylt. Millenniumsgenerasjonen mikser kanskje enda mer enn før jobb og privatliv. Jobben er identiteten vår, vi søker meningsfulle jobber og er interesserte i å bruke mye tid på jobben.

Work-life harmony er den overordnede visjonen for Factory Tøyen. Når jobben blir livet ditt og alt flyter sammen, er det ekstra viktig å holde tunga rett i munnen. Til og med drømmejobben kan bli til jobb-deg-ihjel.

– Vi vet at det handler om å finne balanse og harmoni. Ingen av oss kan være 100 prosent på hele tiden. Og kanskje, i et arbeidsmiljø med fullservice resepsjon og gjennomtenkte løsninger, ikke bare de visuelt lekre, men der også inneklima og lysforhold er tatt hensyn til – ja, kanskje vi kommer enda nærmere en work-life harmony, sier Amalie Kristoffersen.